Αρθρογραφία

Επαγγελματικός προσανατολισμός για μαθητές. Πόσο σημαντικός είναι;

By 5 Δεκεμβρίου 2022 No Comments

Επαγγελματικός προσανατολισμός για μαθητές. Πόσο σημαντικός είναι;

 

Επαγγελματικός προσανατολισμός. Πόσο δύσκολο είναι για εμάς τους γονείς να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να χαράξουν την επαγγελματική τους πορεία; Έχουμε τη γνώση να τα βοηθήσουμε να επιλέξουν τις σπουδές και το επάγγελμα που τους ταιριάζει ώστε να έχουν μια επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία; Μήπως μας επηρεάζουν τα δικά μας θέλω; Ως γονείς, ο Γιώργος κι εγώ, για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να κάνει τις σωστές επιλογές απευθυνθήκαμε σε μία σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού και σταδιοδρομίας και συγκεκριμένα στην κ. Έλενα Τσίτσελα από την Carreer up, ώστε να είμαστε σίγουροι πως η κόρη μας θα βαδίσει προς τον σωστό δρόμο.

Επαγγελματικός προσανατολισμός για μαθητές στην Carreer Up

Προβληματισμοί γονιών και μαθητών για τις μελλοντικές σπουδές

Τα παιδιά στην ηλικία των 15-16 χρόνων ενώ έχουν να διαχειριστούν σημαντικά στάδια της ανάπτυξής τους και να δομήσουν την ταυτότητά τους καλούνται να διαλέξουν σπουδές και να σχεδιάσουν το μέλλον τους. Είναι όμως έτοιμα; Νομίζω πως πολύ λίγα παιδιά είναι κατασταλαγμένα και ξέρουν ποιον κλάδο θέλουν να ακολουθήσουν. Τα υπόλοιπα είναι μπερδεμένα. Ίσως δεν γνωρίζουν και τις επιλογές που έχουν. Ίσως επηρεάζονται από φίλους και τις δικές τους προτιμήσεις, από γνωστούς των γονιών τους και την εμπειρία τους αλλά και από τους ίδιους τους γονείς τους που πολλές φορές θέλουν να επιβάλλουν τη δική τους άποψη.

Η κόρη μου τελειώνοντας την Γ’ γυμνασίου ήξερε πως ήθελε να ασχοληθεί με κάτι “καλλιτεχνικό”. Κάτι όμως που να μην έχει σχέση με τη μουσική παρόλο που παίζει πιάνο από τα εφτά της. Η Σχολή Καλών Τεχνών της φαινόταν παραπάνω καλλιτεχνική για τη φύση της. Πιο πολύ ήταν κοντά στην αρχιτεκτονική, στη γραφιστική, στη διακοσμητική! Έλα όμως που ξεκινώντας η Α’ Λυκείου ερωτεύτηκε τη χημεία! Μαμά θα γίνω χημικός, μου είπε μια μέρα. Μήπως τελικά να πάω στο 3ο πεδίο (υγείας) του χρόνου; Αλλά μου αρέσει και η αρχιτεκτονική που ανήκει στο 2ο πεδίο…! Τι να κάνω;

Με τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα και στην αγορά εργασίας ένιωθα σαν χαμένη. Πώς θα μπορούσα να τη βοηθήσω; Το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να μάθω εγώ η ίδια για τα επιστημονικά πεδία, τις σχολές που περιλαμβάνουν αλλά και τα εξεταζόμενα μαθήματα. Επίσης παρέα με την κόρη μου βρήκαμε βιντεάκια και άρθρα στο διαδίκτυο για τα επαγγέλματα τα οποία είχε στο νου της. Όμως δεν έφτανε αυτό!

Δεν ήμουν σίγουρη τι ήταν αυτό που θα μπορούσε να υποστηρίξει η κόρη μου επαγγελματικά στο μέλλον. Άραγε θα της άρεσε η σχολή που θα επέλεγε ώστε να την ολοκληρώσει ή θα ήταν από τα παιδιά που τα παρατάνε γιατί τελικά θεώρησαν πως η επιλογή τους δεν τους ταίριαζε; Πώς θα μπορούσα να είμαι περισσότερο σίγουρη ότι θα κάνει τις σωστές επιλογές; Έπειτα, εμείς οι γονείς επειδή δεν σκεφτόμαστε μόνο το τώρα, όπως τα παιδιά, έχουμε κι άλλα ερωτήματα: Είναι καλύτερα να σπουδάσει αυτό που αγαπάει ή κάτι που να έχει εύκολη επαγγελματική αποκατάσταση;

Επίσης κάτι άλλο που με προβλημάτιζε στη δική μας περίπτωση ήταν το θέμα των ειδικών μαθημάτων. Για να δώσει αρχιτεκτονική θα έπρεπε τα δυο τελευταία χρόνια του Λυκείου να πάει σε ειδικό φροντιστήριο για ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο. Μήπως όμως τελικά θα ήταν χάσιμο χρόνου, αν τελικά αυτό που την ενδιέφερε πραγματικά ήταν η χημεία, αποσπώντας την από το να επικεντρωθεί στη μελέτη των υπόλοιπων μαθημάτων;

Κι επειδή ούτε κι εγώ αλλά ούτε κι ο σύζυγός μου είμαστε ειδικοί, αποφασίσαμε να απευθυνθούμε σε μια σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού. Θέλαμε τα βήματά μας να είναι σωστά για να δώσουμε την ευκαιρία στο παιδί μας να κάνει όσο το δυνατόν καλύτερες επιλογές για το μέλλον του. Γι’ αυτό τον λόγο επικοινωνήσαμε με την κ. Έλενα Τσίτσελα, σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού και σταδιοδρομίας και ιδρύτρια της «Career up – Academic and career center»

Στέλεχος Συμβουλευτικής Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας και ιδρύτρια της «Career up – Academic and career center». Υποστηρίζει και ενδυναμώνει μαθητές, φοιτητές και ενήλικες να χαρτογραφήσουν την «έξυπνη» διαδρομή που ταιριάζει στην προσωπικότητα και στις δεξιότητές τους ώστε να τους οδηγήσει στην επίτευξη των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών τους στόχων.

” Η Έλενα Τσίτσελα δραστηριοποιείται επιστημονικά ως Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στις Επιστήμες της Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας και είναι κάτοχος ειδίκευσης στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής εκπαίδευσης. Είναι πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων στη Συμβουλευτική Επαγγελματικού Προσανατολισμού από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού και είναι κάτοχος διπλώματος στη Σχολική Ψυχολογία. ”

 

Επαγγελματικός προσανατολισμός – 1η ατομική συνεδρία

Κλείσαμε ραντεβού για την 1η συνεδρία, διάρκειας 1,5 ώρας, στην οποία η σύμβουλος θα συνομιλούσε μόνο με το παιδί. Για μας ήταν πολύ θετικό ότι δεν θα ήμασταν κι εμείς σε αυτή τη συνάντηση. Η κόρη μας θα μπορούσε ελεύθερα να μιλήσει για τον εαυτό της, τα θέλω της και μέσα από τη συζήτηση θα καταλάβαινε η σύμβουλος την προσωπικότητα του παιδιού.

Η Έλενα πήρε το ιστορικό, δόθηκαν οι πρώτες πληροφορίες από την κόρη μας και συζητήθηκε η διαδικασία που θα ακολουθηθεί. Συζητήθηκε η μαθησιακή της πορεία και ποια μαθήματα ελκύουν το ενδιαφέρον της καθώς αναφερθήκανε και σε τεχνικές οργάνωσης της μελέτης και διαχείρισης χρόνου.

Στη συνέχεια, της δόθηκε ένα ερωτηματολόγιο εργασιακών αξιών προκειμένου να τη βοηθήσει να ξεκαθαρίσει τι θέλει να της προσφέρει  μελλοντικά η εργασία και ποιες είναι οι γενικές πεποιθήσεις της γύρω από την επιθυμητότητα συγκεκριμένων γνωρισμάτων – χαρακτηριστικών της εργασίας (για παράδειγμα δόξα-φήμη-γόητρο, ελεύθερος χρόνος, περιβάλλον εργασίας, επαφή με ανθρώπους, οικονομικές απολαβές, δημιουργικότητα, ανεξαρτησία, μετακινήσεις-ταξίδια, ηγεσία-διοίκηση).

Έπειτα συμπλήρωσε και ένα ερωτηματολόγιο προσωπικότητας χαρτογραφώντας σημαντικές πτυχές και χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς της.

 

Career Up εδρεύει στη Θεσσαλονίκη αλλά ακόμα κι αν μένετε σε άλλη πόλη ή ακόμα και στο εξωτερικό υπάρχει η δυνατότητα και για online συνεδρίες ”

Η φιλική διάθεση της κ. Τσίτσελα δεν μπορούσε παρά να χαλαρώσει το παιδί. Αν και σε γενικές γραμμές η κόρη μας είναι ένα πολύ κοινωνικό και επικοινωνιακό παιδί, το άγχος της το είχε. Εκείνη την ημέρα όμως το ξεπέρασε και το ραντεβού ολοκληρώθηκε με επιτυχία έχοντας ανοίξει τη καρδιά της στην Έλενα κι έχοντας μοιραστεί μαζί της τους προβληματισμούς της.

Τεστ επαγγελματικών ενδιαφερόντων – τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού

Επόμενο βήμα ήταν να συμπληρώσει η Μαρία ένα ψυχομετρικό εργαλείο, ένα ερωτηματολόγιο επαγγελματικών ενδιαφερόντων. Η διαδικασία συμπλήρωσης έγινε online στο σπίτι και θα οδηγούσε στην απεικόνιση των επαγγελματικών ενδιαφερόντων του παιδιού. Συγκεκριμένα μέσω του ερωτηματολογίου θα μπορούσε να αποσαφηνίσει τα επαγγελματικά της ενδιαφέροντα απαντώντας σε 190 ερωτήσεις που περιγράφουν διάφορες επαγγελματικές δραστηριότητες, να δει σε ποιον από τους 6 επαγγελματικούς τύπους ανήκει, ποιο είναι το top 5 των επαγγελματικών της κατηγοριών καθώς και πώς συνδυάζεται ο βαθμός ενδιαφέροντός της με τις πλέον κατάλληλες σχολές, οι οποίες ικανοποιούν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τα ενδιαφέροντα της.

Σε αυτό το σημείο θέλω να τονίσω πως η χρήση ψυχομετρικών εργαλείων και γενικότερα οι συμβουλευτικές υπηρεσίες επαγγελματικού προσανατολισμού πρέπει να παρέχονται από πιστοποιημένους Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού όπως είναι η κ. Τσίτσελα Έλενα. Σε συζήτησή μας μάς τόνισε πως τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως εργαλεία που βοηθάνε τη συμβουλευτική διαδικασία και αποτελούνε απλά μια απεικόνιση η οποία όμως εξαρτάται από τις απαντήσεις που θα δώσει ο συμβουλευόμενος. Το σημαντικότερο είναι η ίδια η η συμβουλευτική διαδικασία που θα βοηθήσει τους μαθητές να επιλέξουν την κατάλληλη ακαδημαϊκή και επαγγελματική κατεύθυνση σύμφωνα με τις επιθυμίες και τις δυνατότητές τους.

 

Ο χώρος του κέντρου συμβουλευτικής Carreer up μικρός αλλά σύγχρονος, προσεγμένος και προστατευμένος από τα αδιάκριτα βλέμματα των περαστικών κάνοντας τον συμβουλευόμενο να νιώσει άνετα και οικία.

Η συμβουλευτική διαδικασία που ακολουθεί η Career Up είναι μια οργανωμένη διαδικασία, απολύτως εξειδικευμένη σε ατομικό επίπεδο που εστιάζει στην υιοθέτηση της στάσης can-do attitude (μπορώ να τα καταφέρω, έχω πάθος και επιμονή για επίτευξη στόχων, υιοθέτηση της νοοτροπίας ανάπτυξης). Μέσω των έγκυρων και αξιόπιστων σταθμισμένων ψυχομετρικών τεστ, των ασκήσεων διαχείρισης σταδιοδρομίας και της στοχευμένης συζήτησης θα μπορέσετε να αποκτήσετε μία αντικειμενική εικόνα της προσωπικότητας και των ικανοτήτων του παιδιού σας. Επίσης θα αποτυπώσετε ένα Ατομικό Σχέδιο Δράσης και θα θεσπίσετε ρεαλιστικούς στόχους ώστε με μεγαλύτερη σιγουριά να γίνουν τα επόμενα βήματα στη σταδιοδρομία του παιδιού σας.”

2η συνεδρία με τη σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού

Μετά από μερικές μέρες η σύμβουλος μας κάλεσε οικογενειακώς για την 2η Συνεδρία. Η Συνεδρία είχε τεράστιο ενδιαφέρον και διάρκεια 1,5 ώρας. Η μεγάλη οθόνη στον τοίχο, πίσω από το γραφείο της, όπου βλέπαμε όσα ήθελε να μας δείξει, έκανε τα πράγματα πιο εύκολα.

Στην αρχή έγινε παρουσίαση των χαρακτηριστικών της προσωπικότητας της κόρης μας, των μαθησιακών της δυνατοτήτων καθώς και κάθε πτυχή δυναμικού της υπό εξέλιξη, τι την δυσκολεύει και τι θα μπορούσε να βελτιώσει. Συζητήθηκαν και προσδιορίστηκαν  τα ενδιαφέροντα και οι ικανότητές της και πώς μπορεί να τα συνδέσει με τις σπουδές που της ταιριάζουν. Επίσης έγινε αξιολόγηση αποτελεσμάτων των ψυχομετρικών εργαλείων, θεσπίστηκαν συγκεκριμένοι ακαδημαϊκοί στόχοι, διερευνήσαμε εναλλακτικές εκπαιδευτικές διεξόδους και στο τέλος έγινε σχεδιασμός ατομικού σχεδίου δράσης.

Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός: Δώστε στο παιδί σας χώρο και την άνεση να μιλήσει και να εκφραστεί. Όλα όσα κάνετε σε αυτά τα ραντεβού είναι για εκείνο κι όχι για εσάς. Παραμείνετε δίπλα του υποστηρικτικά και σεβαστείτε τα θέλω του.

Τα αποτελέσματα του τεστ επαγγελματικών ενδιαφερόντων

Έχοντας όλα τα παραπάνω και φυσικά συζητώντας όλοι μαζί το παιδί κατέληξε σε κάποιες σχολές που την ενδιέφεραν περισσότερο. Μετά το ραντεβού στάλθηκαν στη Μαρία τα αποτελέσματα των τεστ καθώς και αναλυτικές πληροφορίες για τις σχολές ενδιαφέροντος της προκειμένου να τις μελετήσει και αργότερα μόνη της.

Σημαντικό είναι πως με βάση τα αποτελέσματα το παιδί ταίριαζε με κάποιες επαγγελματικές κατηγορίες και κατ’ επέκταση κάποιες σχολές που δεν τις γνωρίζαμε ή που δεν περιμέναμε πως θα της ταίριαζαν. Θέατρο και κινηματογράφος ήταν κάποιες από αυτές! Και ναι, ταίριαζαν στο ταπεραμέντο του παιδιού και η ίδια η Μαρία αργότερα έκανε την έρευνα της γι’ αυτές τις σχολές που ούτε καν είχε στο μυαλό της!

Αυτό είναι το καλό με τη συμβουλευτική! Να ανοίγει νέους ορίζοντες στα παιδιά και να μην κολλάμε σε πέντε βασικά επαγγέλματα. Μας δόθηκε επίσης η ευκαιρία να μάθουμε για επαγγέλματα που θα ταίριαζαν στο παιδί και τις μελλοντικές προοπτικές τους. Γιατί όπως και να το κάνουμε δεν φτάνει μόνο να τελειώσεις μία σχολή αλλά να απορροφηθείς και επαγγελματικά. Η ενημέρωσή μας για την αγορά εργασίας ήταν ακόμα ένα θετικό.

Τι είπε η σύμβουλος

Με βάση τα αποτελέσματα του τεστ επαγγελματικών ενδιαφερόντων αλλά και με βάση την εικόνα που σχημάτισε η κ. Τσίτσελα για το ίδιο το παιδί μάς βοήθησε πολύ στο να ξεδιαλύνουμε το τοπίο. Καταρχάς απορρίψαμε το 3ο πεδίο και στοχεύσαμε στο δεύτερο πεδίο. Ξέρετε πόση σταθερότητα και πόση σιγουριά έδωσε στην κόρη μου αυτό τους επόμενους μήνες; Πηγαίνοντας φέτος στην Β’ λυκείου νιώθει μια άλλη σιγουριά. Ξεκίνησε τα μαθήματα σχεδίου και είναι ενθουσιασμένη. Δεν απέρριψε τη χημεία και πλέον ξέρει πολύ καλά πως το β’ πεδίο που επέλεξε περιέχει και αυτή τη σχολή.

Εμείς μάθαμε πολλά για την κόρη μας σε εκείνη τη συνεδρία και ταυτόχρονα επιβεβαιώσαμε πολλά που ήδη γνωρίζαμε για το παιδί μας. Ξέραμε για το ήθος της και την καλλιτεχνική της φύση αλλά δεν γνωρίζαμε ότι οι οργανωτικές της ανησυχίες είναι κριτήριο για την επιλογή του επαγγέλματός της μελλοντικά ή ότι ένα ελεύθερο επάγγελμα θα της ταίριαζε περισσότερο. Κι εκείνη όμως γνώρισε τον εαυτό της. Δεν έμαθε μόνο ποια επαγγέλματα της ταιριάζουν αλλά και τι τύπος ανθρώπου είναι, ποιες είναι οι δυνατότητές της, πού μπορεί να φτάσει. Θα έπρεπε να γράφω πολλές ακόμα παραγράφους γι αυτό το ραντεβού που μόνο θετικά έχω να πω. Και σίγουρα θα σας συμβούλευα να κάνετε κι εσείς το ίδιο για τα παιδιά σας.

Δεν τελειώνουμε εδώ

Συμπλήρωση μηχανογραφικού

Τα παραπάνω ήταν μόνο η αρχή του σχεδιασμού της επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Σίγουρα θα υπάρξει και συνέχεια γιατί η βοήθεια του συμβούλου θα συνεχίσει και μετά τα αποτελέσματα των πανελληνίων που θα πρέπει το παιδί να συμπληρώσει σωστά και έξυπνα το μηχανογραφικό του για μια σίγουρη εισαγωγή στη σχολή που την ενδιαφέρει.

  • Για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού στην Career up πατήστε εδώ.

Επιλογή μεταπτυχιακού

Αλλά και αργότερα όταν θα πρέπει να επιλέξει κάποιο μεταπτυχιακό ή να βγει στο εξωτερικό για τη συνέχεια των σπουδών της ή για επαγγελματικούς λόγους θα συμβουλευτούμε και πάλι την σύμβουλο της καρδιάς μας. Γνωρίζοντας ήδη τόσο για το παιδί θα είναι σίγουρο πως θα την κατευθύνει σωστά να ανοίξει τα φτερά της ακόμα περισσότερο!

  • Σχετικά με συμβουλευτική για επιλογή Μεταπτυχιακού στην career up πατήστε εδώ.

 

Workshops και Webinars για παιδιά γυμνασίου

Πάντως εμείς σίγουρα δεν τελειώσαμε εδώ με την Career Up. Ακολουθεί και ο μικρότερος γιος μας που είναι στην Γ’ γυμνασίου φέτος. Νιώθει κι εκείνος μπερδεμένος. Πολλές οι σκέψεις του που μοιράζεται μαζί μας σε σχέση με τα επαγγέλματα που βρίσκει ενδιαφέροντα. Πολλές και οι συζητήσεις μας ως οικογένεια γι’ αυτό το θέμα. Αλλά ξέρετε κάτι; Ίσως αυτή τη φορά να δράσω πιο γρήγορα! Το career up οργανώνει workshops και webinars και για παιδιά β’ και γ’ γυμνασίου! Πρόκειται για ένα βιωματικό εργαστήριο επαγγελματικού προσανατολισμού δια ζώσης ή online που βοηθάει τα παιδιά να εξοικειωθούν με τον κόσμο της εργασίας που συνεχώς αλλάζει, να αναγνωρίσουν τις ατομικές τους δυνατότητες, ενδιαφέροντα, δεξιότητες και κλίσεις και να γνωρίσουν διάφορα επαγγέλματα.

Στο τέλος των εργαστηρίων ακολουθεί και μια ατομική συνάντηση με τον κάθε μαθητή ξεχωριστά σκιαγραφώντας το προσωπικό του εκπαιδευτικό και εν δυνάμει επαγγελματικό προφίλ. Είναι σημαντικό για τα παιδιά αυτής της ηλικίας να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του να ζουν με πρόγραμμα προκειμένου να κατακτήσουν τους στόχους τους. Όσο πιο νωρίς το καταλάβουν αυτό τα παιδιά τόσο το καλύτερο.